Anna Vilaseca
Gerent del Grup Xaloc
Anna Vilaseca i Rodríguez va néixer a Blanes. Als 16 anys va començar a treballar en una de les perfumeries Xaloc i es va començar a introduir en el món de les colònies, els maquillatges, l’atenció al client… Més tard va posar-se al capdavant de la ferreteria que forma part del mateix negoci familiar. Negoci en què també trobem les vinyes Ses Vernes, d’on surt el cava artesà Vinya de Rosa. Quan hi va haver el relleu generacional al grup familiar, va assumir el càrrec de gerent de les perfumeries.
Estem parlant, per tant, d’un grup 100% familiar i gironí.
Aquests darrers mesos la seva atenció s’ha centrat en la posada en marxa d’una botiga al centre de Girona. Viatges, contactes permanents amb els responsables de les marques, i els professionals i les empreses responsables de la remodelació de l’espai han estat el dia a dia de l’Anna i tot el seu equip. Ara és el moment de parlar i admirar els resultats obtinguts.
Anna, com sorgeix la branca de les perfumeries Xaloc?
Xaloc és, des del 1968, la marca de les perfumeries de distribució selectiva, evolució de la petita empresa que havia fundat Montserrat Planells a Blanes el 1945. Amb el treball de diverses generacions hem aconseguit anar obrint botigues i que els clients, tant els locals com els turistes, ens facin confiança. La cirereta d’un pastís elaborat durant molts i molts anys és el Xaloc de Girona.
Actualment on teniu botigues?
A les comarques de Girona en tenim a Girona, Blanes, Lloret de Mar i Olot. A la comarca del Maresme també en tenim a Malgrat, Santa Susanna, Calella i Pineda.
Què implica disposar d’aquest nou establiment a la ciutat de Girona?
La nova botiga de Girona, de 300 m² de sala de vendes, és la més gran del grup i ocupa un espectacular local als baixos de l’edifici que havia estat l’oficina corporativa de La Caixa, al número 11 del prestigiós i concorregut carrer Santa Clara. És a dir, al bell mig de la ciutat, al costat mateix del Pont de Pedra i de les cases de l’Onyar, el call jueu o la Catedral.
Per nosaltres, poder atendre el públic de la ciutat de Girona és un plaer, i ens sentim orgullosos de poder fer-ho en aquestes condicions, que trobem que són molt bones: la ubicació, la mida del local, la professionalitat del nostre personal, etc.
Hem començat a veure, ja, que els responsables de les millors marques de perfumeria situen en un molt bon nivell el Xaloc de Girona.
El local és fruit d’una profunda rehabilitació.
Lagula Arquitectes ha fet la rehabilitació de l’edifici. Per la nostra banda, la decoració l’hem feta amb la interiorista Neus Garriga, que, com es pot comprovar, ha fet molt bona feina.
L’alçària del local, de quasi 5 metres, l’hem aprofitat per als espectaculars mobles personalitzats de les grans marques de la cosmètica internacional.
Han estat molts mesos de feina amb moltes empreses i professionals implicats amb l’objectiu d’aconseguir una botiga que es fes mirar i que convidés a entrar tothom.
Grans aparadors, vista completa de la botiga des de fora i moltíssims detalls que han donat el resultat que ara es pot veure.
Com deies, totes les millors marques es poden trobar a la botiga?
El món de la perfumeria i la cosmètica es basa en les grans marques, tenir-ne la concessió és el nostre millor segell de confiança.
En tenim moltes de les més ben valorades del món, com poden ser Acqua di Parma, Tom Ford, Chanel, Dior, Sisley, Natura Bissé, Hermès, Lancôme, Estée Lauder, Clinique, Shiseido, Clarins, Narciso Rodriguez, Guerlain, Isdin, Lierac, Sesderma, Vitis, Mustela, etc.
Els nostres clients saben que poden comprar a les perfumeries Xaloc amb la total tranquil·litat que estan comprant, a preu competitiu, la seva marca de perfum o cosmètica preferida.
En resum, estem oferint als nostres clients una botiga on volem que se sentin molt còmodes, al centre de Girona, on seran atesos per autèntics professionals i on poden comprar les millors marques i, a més, a un preu absolutament competitiu.
I de cada producte, diverses versions…
Hem volgut crear una botiga en què els espais de les marques estiguin ben diferenciats amb la finalitat de tenir el màxim assortit i que la clienta trobi el producte específic per a cada persona i moment.
L’assortit que tenim és gran, amb diferents variants d’un mateix producte pensades per utilitzar en cada moment del dia, en cada època de l’any i tenint en compte el clima del lloc on estem oferint.
Per exemple, una crema reafirmant pot tenir textura de gel més de cara a l’estiu, o una textura més rica i untuosa de cara a l’hivern. A Girona pararem atenció a les cremes hidratants més que a la costa.
És important tenir un bon assortit de cada gamma de productes. Hi ha moltes variants d’una mateixa fragància i almenys tres formats de cabudes diferents. Intentem tenir-los tots a disposició. Formats com el de 30 ml, per exemple, que és una mida clarament per portar de viatge. Cal que els nostres clients el trobin quan els cal.
La formació del personal és constant.
El nostre equip està constantment formant-se amb cursos que imparteixen les marques. És la millor manera de poder assessorar bé les clientes.
La política d’empresa és molt clara, nosaltres sempre aconsellem el que creiem que cada persona necessita. Escoltar les inquietuds de cadascú respecte als problemes de la pell o el que esperen d’un maquillatge és el punt de partida per aconsellar el que s’escau més o necessita en aquell moment. A vegades et convé un labial vermell o d’un color fort per algun esdeveniment, i altres dies un to més tranquil. No sempre tenim les mateixes necessitats.
Parlem de les diferents seccions del Xaloc. Comencem pel racó dels aromes.
El racó dels aromes és un punt de consell personalitzat molt interessant. Ajudem a trobar una fragància que s’adigui amb la teva personalitat, el teu tipus de pell i el que vols transmetre. Recordem que amb el perfum també ens comuniquem amb els altres, igual que ho fem amb la roba i els complements. I m’atreveixo a dir que és un punt més important que el vestit. L’olor és molt important per les relacions personals.
Deixant-te aconsellar pel nostre personal expert volem que trobis la teva fragància. Aquest és el servei més original i innovador de la botiga.
Els joves també tenen el seu espai.
Hem incorporat un espai gran i ben assortit de maquillatge més adequat per a noies a partir de 14 anys.
És un públic que comença a fer servir la cosmètica i és important per nosaltres brindar-los l’oportunitat de fer proves i que s’aprenguin a maquillar elles mateixes. Per això els oferim un petit camerino que està totalment a la seva disposició.
Moltes marques ja han tret línies específiques de producte enfocat a aquest públic. I les hem agrupat en aquest espai que dediquem al jovent.
També oferiu servei de parafarmàcia.
Sí, una assignatura pendent era poder completar l’oferta amb els productes de parafarmàcia. Calien unes determinades condicions per poder-ho incorporar i ara ha estat el moment.
També programeu cursos i demostracions.
Sí, m’encanta aquesta part de la història! Fem unes sessions de “Setmana amb…” que són amb l’experta o l’expert de la marca que toqui. Això no és res que hàgim inventat nosaltres, eh! És una iniciativa de les cases de cosmètica per apropar-se al consumidor.
Durant aquella setmana, les clientes que ho vulguin podran estar amb aquesta persona experta cara a cara i parlar del producte que utilitzen i com l’utilitzen, o consultar-li quin producte haurien de fer servir per aconseguir el que volen.
És el moment per aprofundir més i resoldre dubtes sobre els productes, tant si són de tractament cosmètic com de maquillatge.
Si les clientes ens deixen la seva adreça electrònica o el seu telèfon, per un missatge o un correu electrònic els comuniquem les activitats que programem perquè s’hi puguin apuntar i resoldre qualsevol dubte que tinguin.
Un tema que valoreu especialment és el dels paquets de regal.
De què està compost un regal? De pensar una cosa per a una persona en concret, de l’esforç de buscar-la i trobar-la. I de la presentació.
Volem que al moment de donar el regal aquest sorprengui al màxim, no? Volem veure il·luminada la cara de la persona a qui fem el regal. Ens esforcem des de fa una pila d’anys per aconseguir això. I podem dir, orgullosos, que ho aconseguim el cent per cent de les vegades. Són constants les felicitacions que ens fan clients cada dia quan emboliquem per regal un dels nostres productes. Per això ho considerem un valor afegit especial molt nostre.
És com dinar amb una taula ben parada i unes bones estovalles, tot té un gust un pèl millor…
A l’hora d’oferir mostres, també us hi mireu molt.
En el nostre ram és habitual donar mostres a la clientela. Tothom espera que n’hi donis alguna. El que nosaltres fem és no generalitzar. Donar la mostra del producte més apropiat per a cada persona i cada moment. El nostre tracte és molt de tu a tu.
Recordo una vegada que un representant em va regalar un petit sobre amb una mascareta aromàtica i relaxant per posar de nit, i em va fer molta il·lusió! Era el que en aquell moment necessitava o em venia de gust, i no l’hauria anat a buscar expressament.
Això és el que espero que passi a les nostres clientes, que els faci il·lusió, que surtin contentes cada cop que ens visiten.
Fins ara hem parlat molt de clientes, però els clients també tenen el seu espai.
Si bé és cert que la gamma de cosmètica masculina és molt menys significativa que la femenina, comptem amb tota la gamma de la marca líder Biotherm, i la part de la barberia d’Acqua di Parma.
Es deixen assessorar, els homes?
N’hi ha molts que saben el que volen comprar, tot i que sempre solen demanar consells. Sempre hi ha homes que volen fer un regal i no recorden quina fragància utilitza la seva dona, i per tant no saben triar quin tipus d’aroma regalar-li. En aquests casos, els ensenyem les ampolles i, un cop identificada la que és, els en podem aconsellar altres amb piràmides olfactives semblants. Gràcies al nostre personal expert podem donar aquest tipus de consells. Seria molt més difícil sense comptar amb personal expert, o en compres per internet.
I ja que parlem d’internet, els preus a la xarxa són més econòmics?
Es tendeix a pensar que els preus són més econòmics en línia, i no sempre és així. En els nostres establiments tenim preus altament competitius. Des de la central fem un repàs dels preus de les botigues virtuals. Hem de tenir present que el transport té un cost, o bé cal una compra mínima per aconseguir els ports pagats. Les devolucions solen ser un pèl més complicades en línia que en les botigues a peu de carrer.
Jo ho comparo amb quan vas a comprar roba. Aquell consell final de la dependenta, sempre que domini el tema, ajuda a encertar més en la teva decisió. O quan el cambrer t’aconsella un vi amb la millor relació de qualitat-preu de què disposa en aquell moment.
El consell és bàsic per encertar millor un regal!
I un bon consell ajuda a fidelitzar la clientela.
A les altres botigues obertes fa més anys veiem que les clientes repeteixen, perquè a part d’anar a comprar la seva fragància o el que necessitin de tractament, van a veure a la persona de sempre. Quan soc a la botiga és habitual sentir que una senyora pregunti, per exemple: “Què no hi ha la Sandra?”, si la Sandra és a formació en aquell moment, per posar un cas. Les clientes s’acostumen a tractar amb tal persona i prefereixen seguir-hi tractant. Vull dir que en els nostres establiments s’ha creat un vincle de confiança amb el client amb el pas dels anys.
Esperem tenir algun dia aquesta mateixa relació a la nova botiga de Girona.
I ja per acabar, què us diuen els responsables de les marques del Xaloc de Girona?
Habitualment els representants de les cases de perfum et visiten quan obres un punt de venda, com és lògic. El Xaloc Girona no n’és una excepció, fins i tot ha despertat l’interès de molts directors comercials, que han volgut venir personalment a fer la visita de cortesia. Les sensacions i les opinions que rebem són molt bones. Els agrada l’amplitud, l’espai de les marques, els serveis, la situació al bell mig de la ciutat de Girona… Ens diuen que és una botiga de les millors i que dona gust visitar-la.
Fotos: Karel Noppe
Text: Joan Ferrer i Bernat
En un minut (per fer un quadre a part)
Un llibre: El codi Da Vinci
Una cançó: Qualsevol de Joaquín Sabina
Una pel·lícula: Love actually
Una virtut: La constància i la resiliència
Un defecte: Ser molt tossuda
Un indret de Blanes: Sa Forcanera
Una ciutat: Manhattan
Una estació de l’any: L’estiu
Un plat: El peix cru
Un moment del dia: La nit
Un color: El lila
Una colònia: Opium
Video Gidona
Pàgines
Entrades recents
- Neus Vila i Figareda – Històries de dones amb connexió personal: la Ramona
- La tria literària de juny 2023
- El grup Perelada celebra el seu centenari amb una exposició immersiva a l’IDEAL
- Júlia Serrat: El penya – segat de cristall , el pervers preu del poder
- Els enginyers del sector públic exigeixen l’equiparació en la classificació professional